کد مطلب:46039
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
عيوب معرفت حسي چيست؟
آنچه از راه احساس سمعي و بصري، مانند آن به دست ميآيد، صرف ترتب محمول بر موضوع است و هرگز ضرورت ترتّب را نميتوان اثبات كرد؛ چنانكه انحصار را نيز نميتوان اثبات كرد؛ يعني نميتوان ثابت كرد تنها موضوعي كه اين محمول خاص بر آن ترتب دارد همين موضوع است، به طوري كه نتوان اين محمول را در غير موضوعِ مفروض يافت.
بنابراين، گذشته از آنكه معرفت حسّي تنها درباره محسوسهاي مادي كاربرد دارد و درباره موجود مجرّد اصلاً داوري ندارد و هيچگاه حكم آن، چه در سلب و چه اثباتِ موجود مجرد نافذ نيست، درباره خود محسوسات نيز از اثبات برخي از امور عاجز است؛ مانند اثبات «ضرورت» و «تلازم حتمي بين موضوع و محمول»، و «انحصار محمول در موضوع مفروض» به طوري كه محمول ياد شده اصلاً در غير موضوع مفروض پديد نميآيد.
بنابراين، از نظر معرفتشناسي، درجه «شناخت حسّي» ضعيفترين مرحله معرفت است.
: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.